Wybierając zabawki dla swojego malucha należy przestrzegać określonych zasad bezpieczeństwa. Jakie powinny być zabawki dla małych dzieci? Czym się kierować przy ich wyborze?
Podstawowe zasady bezpieczeństwa
Zabawki powinny być:
- Wykonane z dobrych materiałów, nie kruchego plastiku, zabawki łamliwe mogą doprowadzić do urazów,
- Bezpiecznie wykończone farby, którymi zabawki zostały pokryte nie mogą być toksyczne, należy zwrócić uwagę na to, by farba przede wszystkim nie odpadała i nie łuszczyła się.
- Odpowiedniej wielkości malutkie dzieci wszystko wpychają do buzi, małe zabawki (poniżej 1 cm średnicy) mogą zostać połknięte i doprowadzić do zadławienia,
- O bezpiecznej konstrukcji zabawka składająca się z małych elementów, z ostrymi krawędziami, łatwo łamiącymi się częściami nie będą dobrymi zabawkami dla niemowlaka. Często zdarza się np. w przypadku pozytywek, ze niektóre części połączone są za pomocą śrubek, należy unikać takich zabawek.
- Nie powinny mieć żadnych tasiemek, wstążeczek i sznureczków dłuższych niż 10 cm ze względu na ryzyko uduszenia. Często pozytywki nakręcane są sznureczkami, nie należy zostawiać bawiącego się dziecka samego. Zabawki można przyczepić do łóżeczka przy pomocy plastikowych kółek.
- Bardzo głośne zabawki, wydające ostre czy piskliwe dźwięki, np. strzelające pistolety, mogą uszkodzić słuch dziecka.
- Pluszowe maskotki powinny dąć się wyprać, bo nieprane są siedliskiem bakterii, co jest problemem przy biorących wszystko do buzi niemowlakach.
Kreatywne maluchy
Sprawdźmy, czy zabawki są stymulujące:
Największą radość Twojemu dziecku sprawią wszelkie zabawki stymulujące jego zmysły. Wiadomo, ze dziecko rodzi się inteligentne, ale ta jego wrodzona mądrość należy rozwijać przez odpowiednie dobieranie zabawek. Ważne jest żeby zabawka była ładna, bo taka dziecko chętniej się pobawi, ale poza tym powinna stymulować odpowiednie zmysły dziecka:
- Wzroku – lusterko, nakręcana karuzela powieszona nad łóżeczkiem, pamiętajmy, żeby zabawki były w żywych kolorach.
- Słuchu – pozytywki, grzechotki, piszczące gumowe zwierzątka, wańka- wstańka z dzwoneczkami.
- Dotyku przyrządy gimnastyczne, zabawki do nakręcania, maskotki wykonane z materiałów o różnych fakturach.
- Smaku wszelkiego rodzaju gryzaczki, które dziecko na pewno spróbuje w odpowiednim czasie.
W miarę rozwoju dziecko będzie potrzebowało zabawek rozwijających koordynację wzrokowo- słuchową, zauważanie związku przyczynowo- skutkowego, rozpoznawanie kolorów, kształtów i dźwięków a nawet liter i liczb, pobudzających rozwój motoryczny, społeczny, językowy, proces tworzenia.
Jak dobrać zabawkę do wieku dziecka?
Wiadomo, ze dziecko najlepiej będzie się bawiło zabawką, która jest dostosowana do jego wieku. Nie oczekujmy po 3 miesięcznym dziecku, że będzie się bawiło samochodzikiem na pilota. Czasami producenci na opakowaniach podają, dla jakiego przedziału wiekowego jest to odpowiednia zabawka. Czasami jednak dzieci są w stanie docenić daną zabawkę wcześniej. Dobrze rozwinięte niemowlę może zainteresować się zabawka przeznaczona dla starszych dzieci, bawiąc się nią w prymitywny sposób, ale sama zabawka może nie być wystarczająco bezpieczna. Kupowanie zabawek dzieciom na wyrost może doprowadzić do tego, że dziecko przestanie się interesować ją zanim do niej dorośnie.
Odpowiednie zabawki do danego przedziału wiekowego niemowląt
1- 3 miesiące: wszelkiego rodzaju grzechotki, piszczące gumowe zwierzątka, pozytywki, karuzela nad łóżeczkiem.
4-6 miesięcy: jak wyżej oraz różnego rodzaju gryzaczki, plastikowe książeczki. W tym okresie możemy pokusić się o jeżdżącą zabawkę (samochodziki, zwierzątka). Pamiętajmy, że tego typu zabawki nie są przeznaczone dla tego przedziału wiekowego i należy obserwować malucha przy zabawie. Często posiadają małe elementy, które tak małe dziecko mogłoby połknąć. Zmuszają one jednak do przemieszczania się w ich stronę i prób raczkowania. Dziecko zainteresuje się już piłką, najlepsza będzie nadmuchiwana piłka plażowa.
6-12 miesięcy: nadal wcześniejsze zabawki oraz inne wspomagające naukę chodzenia, czyli wszelkiego rodzaju chodziki- pchacze (nie mylić z chodzikiem, który nie jest polecany przez ortopedów).
Poza wcześniej wymienionymi zabawkami możemy być pewni, że nasze dziecko zainteresuje się pilotami, telefonami, odkurzaczami i innymi domowymi sprzętami. W tym przypadku musimy się zastanowić, co jest dla naszego malucha bezpieczne i co jest bezpieczne przy naszym śliniącym się i wszystko psującym brzdącem.
Zabawki edukacyjne
W ostatnim czasie na rynku ukazały się różnego rodzaju zabawki edukacyjne, czyli zabawki, które uczą bawiąc. Są to:
- Maty edukacyjno- gimnastyczne
- „Stoliki” edukacyjne
- Zabawki edukacyjne to także różnego rodzaju puzzle, układanki, czy już dla starszych dzieci literki, cyferki drewniane, plastikowe. itp.
Przykłady zabawek edukacyjnych:
- układanka figury z drewna
- zegar z wkładanymi cyframi z drewna
- labirynt kształtów z drewna
Czy do nauki wiązania sznurówek motyl sznurowany.
Puzzle
Maty gimnastyczno – edukacyjne dla niemowląt w wieku od 1 do 10 miesiąca;
Mata odkrywczy świat od 3 do 18 miesięcy
etap 1 od 3 do 6 miesięcy, Odkrywczy szlak należy wówczas ułożyć w kształcie kółka, gdyż wtedy dziecko znajdujące się w jego środku będzie miało łatwy dostęp do kolorowych, miękkich drobiazgów, jakimi są: bezpieczne lusterko, stonce z szeleszczącymi promieniami, kolorowe gwiazdki, mata wodna z wodnymi zwierzątkami, kolorowe figury geometryczne oraz trzy zabawki w kształcie: krówki, pieska i kogucika dodatkowo wydające swoje odgłosy.
etap. Kolejny etap to okres od sześciu do dwunastu miesięcy. Szlak ten należy ułożyć w kształcie krętej drogi, która to swym kształtem zmusi dziecko do wyciągania rączek po poszczególne przedmioty.
Etap trzeci dotyczy okresu od dwunastu do osiemnastu miesięcy życia dziecka. Szlak ten należy ułożyć w kształcie stożka. Dzięki tej zabawce dziecko uaktywnia swą wyobraźnię, koordynację ruchowo – wzrokowo – dotykową. Dobrze się bawi a jednocześnie prawidłowo rozwija.
Wybierając pamiętajmy o zasadach bezpieczeństwa.
Arlene Eisenberg, Heidi E. Murkoff, Sandree E. Hathaway B.S.N. Pierwszy rok życia dziecka. Poznań 2003 przez Dom Wydawniczy Rebis